Screening Stress

Svara på frågorna med en siffra
mellan 0 och 3.
3=ofta     
2=en till två gånger per vecka  
1=ibland
0=aldrig eller nästan aldrig

Stress är någonting vi alla utsätts för i olika grad. Hur stresståliga vi är är helt individuellt. Att bara vila funkar inte,man måste fylla på rätt bränsle och i många fall se över sin livssituation. Att ställa in bilen i garaget en vecka om det är bensinen som är fel eller slut brukar ju inte hjälpa.

Vissa är mer stresståliga än andra och återhämtningstiden skiljer sig också åt. Om du känner att du har mycket stress i ditt liv och har problem med kronisk trötthet, depression eller minnesförlust kan orsaken vara flera. Det kan vara någonting som kallas för utmattade binjurar. Binjurarna är små körtlar som sitter ovanför njurarna och är en del av kroppens hormonsystem. När du blir utbränd hamnar dina hormoner ur balans vilket kan märkas på allt från humör, energi till matsmältning. Stress från dålig mat är vanligt  idag.  Det kan vara ett resultat av olika näringsbrister, då dagens livsmedel innehåller mindre näring än tidigare.
Stora svängningar i blodsockernivåerna är en bidragande orsak till utbrändhet.             Även stress från diverse obalanser, intoleranser, miljögifter och infektioner kan lägga ytterligare stress på kroppen.

Stress finns i många former, inte så konstigt att vi inte alltid mår så bra. Alltid är det väl något.

Fysisk - Yttre stress - Tiden, jobba, hämta, lämna, handla, hinna, träna
Psykisk - Inre stress - tankar, oro, hur ska det bli, vad vill jag göra, tänk om jag inte kan sova i natt heller, alla räkningar som ska betalas.
Kemisk - Tillsatser i mat - som kroppen inte vet hur den ska hantera                    Mediciner - dränerar oss på näringsämnen
Processad mat - näringsfattig, inflammationsdrivande
Elektromagnatisk - Strålning från mobiler, telemaster
Tungmetaller - vi andas in dem, vi smörjer in oss med dem, vi borstar tänderna i dem vi rollar dem under armarna.

För kroppen spelar det ingen roll vilken typ av stress vi har, den reagerar precis likadant.  Nervsystemet kopplar över till stressmodus som gör oss starka och snabba men stress påverkar näringsupptaget negativt. När vi är under stress prioriterar kroppen ner matsmältningen. Det är inte viktigt när kroppen tror att "du måste fly". Smälta maten kan vi göra i vilan, återhämtningen, som vi ska vara i större delen av dygnet. Idag är vi under någon form av stress mest hela tiden. Hur funkar matsmältningen då? Hur mycket näring når våra celler som såväl behöver den för att skapa liv och energi?  

Kortisol ska sköta kroppens dygnsrytm. Utsöndringen av kortisol ska vara som högst på morgonen för att sedan sjunka under dagen och vara som lägst på kvällen vilket gör oss redo för sömn. En felaktig dygnsrymt, vara uppe sent på nätterna, kommer påverka vissa organ och är en bidragande faktor till utmattade binjurar. Utmattade binjurar är ett globalt problem som rotar sig i det stressiga samhälle vi människor lever i idag och utbrändhet, kronsik trötthet och depression blir bara vanligare och vanligare och går allt längre ner i åldrarna.  

Dock är utmattade binjurar livsstilsrelaterat och det finns därför mycket du själv kan göra för att förbättra din situation och slippa problemen. Problemet sitter inte per automatik i binjurarna utan det kan vara kroppen som inte kommunicerar som den ska.

B-vitaminer
B-vitaminer är vattenlösliga och måste tillföras varje dag.   De har allra bäst effekt när de jobbar tillsammans, alltså när kroppen får hela komplexet. Alla B-vitaminer behövs för att bibehålla energi, god vitalitet samt för friska tänder, ben, hår, hud och naglar.
B-komplexet kallas för stressvitaminerna samt hudvitaminerna. Tillskott av B-komplex samt C-vitamin, kalcium, magnesium och zink hjälper vid stresshantering samt bidrar till mental hälsa och koncentrationsförmågan.
Stress förbrukar B-vitaminer väldigt snabbt.  Man kan bokstavligt talat säga att B-vitaminerna sprutar ut öronen. Tillräckligt med B-vitamin kan dock öka motståndskraften mot stress. Brist kan ge trötthet, irritation, depression, sömnlöshet, dålig koncentrationsförmåga och minne samt hudproblem som akne och håravfall.

Det finns en mängd olika orsaker till varför problem med utbrändhet och utmattade binjurar uppstår, men ofta går det att se tillbaka och finna en specifik händelse eller period i livet där stressnivån blev så hög att det fick bägaren att rinna över, som blev den utlösande faktorn. Många lever med kronisk stress och när det sker en väldigt stressfull situation till exempel när en närstående går bort, man råkar ut för någon typ av olycka eller svår sjukdom så kan det lägga så stor stress på kroppen att utbrända binjurar blir ett faktum.

Några symptom på utmattade binjurar kan vara:
– Snoozaren, svårt att komma igång på morgonen
– Trötthet som inte blir bättre av sömn
– Sug efter salt mat
– Minskad sexlust
– Försämrad stresshanteringsförmåga
–  Längre återhämtning vid träning eller sjukdom
– Yrsel när du reser dig upp snabbt
– Mild depression, nedstämd
– Ökad PMS
– Minnesförlust
– Nedsatt produktivitet

Varva ner och  tillåt dig slappa, ge kroppen tid att återhämta sig, att försöka hålla samma tempo som innan kommer bara göra återhämtningsprocessen längre. Sömn är det viktigaste för kroppens återhämtande och läkande. När vi sover reparerar kroppen sig både fysiskt och psykiskt. Muskler och organ repareras och minnen sorteras i rätt fack. Sömn är superviktigt för att återhämta sig från varningssignaler och utbrändhet.

Långa perioder av stress är någonting som kroppen inte är gjord för, detta blir orsaken till varför så många till slut når gränsen och faktiskt blir utbrända i dagens Sverige.

Extra material: Organen som skadas mest av stress, från stegforhalsa.se

Huden
Stress får din kropp att svara med inflammation, vilket kan få porerna i huden att blockeras. Denna blockering kan resultera i röd och irriterad hud samt orsaka ansamling av oljor i ansiktet.
För att summera kan stress vara en av orsakerna till akne.
Lungorna
Dina lungor försvagas om du är stressad och kan sänka ditt immunförsvar som svar på vissa externa faktorer.
En studie från University of Sao Paolo i Brasilien fann att det kan finnas en koppling mellan astma och stress, eftersom lungfunktionen försvagas.
Hjärtat
De kontinuerliga spänningar som orsakas av höga stressnivåer kan öka ditt kolesterol, blodtryck och triglyceriderna i blodomloppet.
I en artikel som publicerats av National Library of Medicine fann man att personer som är kroniskt stressade har problem att bibehålla en bra hjärtrytm.
Ögonen
En studie som genomfördes av Bavarian Clinic – European Eye Institute föreslår att stor fysisk och känslomässig stress kan orsaka ryck runt ögonen, eftersom det utlöser en liten muskel vars funktion är att höja och sänka ögonlocken.
Utöver det är stress även relaterat till inflammation i ögonen och suddig syn.
Levern
Ansamlingen av stresshormoner kan ändra vissa celler som skapas av levern, och som ansvarar för att förstöra hepatocyterna som kan orsaka leversjukdom.
Hjärnan
Att vara överdrivet stressad ökar kroppens produktion av ett hormon vid namn kortisol. Ökade kortisolnivåer kan negativt påverka prefrontala cortex i hjärnan, som ansvarar för beslutstagning och minnet.
Njurarna, binjurarna
När kortisolnivåerna ökar för att du känner dig stressad utsöndrar dina njurar fosfat, vilket i sin tur orsakar muskelsvaghet, bensjukdomar såsom engelska sjukan, och mer.
Tarmarna
Hälsan hos dina tarmar är direkt relaterat till din kropps generella hälsa, vilket är varför det är extremt viktigt att du tar hand om din grovtarm och hela matsmältningssystemet.
När du känner dig stressad kan problem uppstå i grovtarmen, inklusive gaser, buksmärta och inflammation.