medicin



CHOKLADPROVNING
Siavash Heydarkan, Chokladimportör och mycket duktig på kakaobönans förträffligheter. 
200 kr/person minimum 5 pers.

Ska livet vara såhär? Ska vi acceptera att vi redan i tidig ålder drar på oss varningssignaler och sjukdomar.

Ska vi bara acceptera det? Täcka symtomen och köra på i samma tempo. Eller kan man göra något åt grundorsaken? Vilken är grundorsaken? Linus Pauling, Nobelpristagare i medicin sa att alla sjukdomar härstämmar från näringsbrister. Vi tankar bensin i våra bensinbilar och diesel i dieselbilar, men vi tankar oss själva med 80% artfrämmande mat. Mat som vi inte är gjorda för att äta. Konstgjord mat som visserligen mättar men som inte innehåller tillräcklig med näring. Våra barn växer som de ska, men det är kolhydraterna som höjer blodsockret, som i sin tur sätter fart på insulinet, som triggar IGF1, som gör att barnen växer, men de blir "luftslott" det finns inte tillräckligt med bra byggstenar, näring, i det vi stoppar i munnen, så blir det problem - förr eller senare.

Vi lever ständigt under mer eller mindre stress. Kortvarig fysisk stress är vi gjorda för. Det är en överlevnadsinstinkt från den tiden vi behövde göra extra ordinära insatser, som att springa från en fara eller fälla ett djur för att få mat. I stress prioriteras bl a matsmältningen  ner, det är inte viktigt när man behöver fly eller fäkta, det kan vi göra sen, i vilan och återhämtningen. Det tillstånd som vi ska vara i den största tiden. Men den inre stressen, som ständigt pågår. Den ställer till med obalanser i kroppen. Dränerar oss på näringsämnen och mineraler. Dränerar oss gör också alla medicinier vi stoppar i oss idag. Mediciner behövs absolut, i akuta lägen, men är inte att föredra i det långa loppet. Visst är det bra att det finns febernedsättande piller om men får feber, men visst vore det skönare att slippa får feber alls. 

Och alla tankar vi matar oss själva med. Jämför oss med varann, oroar oss för en det ena och en det andra.  Sover för lite gör vi också. Den största stressen vår kropp upplever är den att komma i balans. 

Sätten att komma tillrätta med dessa obalanser är många. Ät bättre, gå och lägg dig tidigare, unna dig att slappa, prata och umgås med vänner.  Maten och näringen kan vi hjälpa dig med. Kontakta oss för en timmes gratis samtal om hur din situation ser ut och hur du kan höja din livskvalitet.

GENOM ATT FÖRSE KROPPEN MED RÄTT BYGGSTENAR GER DU DEN MÖJLIGHETEN ATT KUNNA LÄKA SIG SJÄLV. Näring, syre och vatten - av bästa kvalitet och tillräcklig mängd är det inte så svårt att skapa rätt förutsätttning i din kropp. Att välja den mat vi är skapta för och den mat som innehåller så mycket näring som möjligt. 

Har du byggt ett hus i lego någon gång? Hade du rätt material? När bitarna inte passade, en viss färg eller storlek tog slut. Några bitar var för stora och många passade inte alls. Man kan ju ta lim, en yxa eller plåster, så kan man få ihop det  tillfälligt iallafall. Blev huset fint? Blev huset rakt, helt, rätt färgsättning. Det kanske rasande när du försökte trycka in en för stor bit i taket…..

Det är så här vi tar hand om våra kroppar idag. Vi tar hand om vår bil, vårt hus, vår båt men oftast inte vår kropp.  Vi äter mat, som egentligen inte är mat. Den innehåller tillsatser, mycket socker och alldeles för lite bra fett. Vi äter för mycket. Människan är ett djur, animal, vi är uppbyggda av animaliskt fett och vår kropp är helt beroende av att få in mer. Våran hjärna är till stor del en fettklump som inte kan fungera optimalt om den inte får rätt fett och näring. Får du i dig tillräckligt med näring? Det får de flesta inte idag. Den mat vi äter i dag innehåller betydligt mindre näring än den vår morfar och farmor åt. Detta pga att jordbruket idag är så styrt av snabb och stor avkastning och att våra jordar innehåller allt för lite mineraler. 

Kontakterna mellan våra celler, synapserna, som har till uppgift att skicka vidare informationen från t ex en cell till hjärnan, ska ha som ett skydd, som plasten på en elkabel, vad gör vi när plasten fått sig en törn, så ledningarna däri blottas. Jo då slänger vi den kabeln, den fungerar inte som den ska längre. Men bindningarna mellan synapserna, de kämpar vidare. Men budskapet från cellen som hjärnan skulle ha, den kommer aldrig fram. Eller så kommer det fram ett felaktigt budskap. Som när vi var små och gjorde viskleken. 








Men vad gör de egentligen för nytta?

Vitamin A Viktigt för ögats funktion, behövs för funktionsdugliga cellmembran, viktigt för huden och stärker slemhinnorna, förbättrar immunförsvaret, befrämjar matsmältningen, ger balans mellan könshormonerna, krävs för leverns avgiftning av fettlösliga gifter och sänker förhöjda kolesterolvärden.

Betakaroten Ett förstadium till vitamin A som har samma effekter men även fungerar som antioxidant: skyddar mot cellskador (speciellt på DNA och membran).

Vitamin B Det finns en hel grupp av B-vitaminer som behövs för en rad viktiga funktioner i kroppen såsom omsättningen av kolhydrater, fett och protein, celldelning, immunförsvar, antioxidation, matsmältning, nerv- och hormonfunktion.

Folsyra Är särskilt betydelsefullt för proteinomsättningen och därför synnerligen viktigt under graviditeten, krävs för normalt näringsupptag genom tarmen, avgörande för cellförnyelsen i vävnaderna, nödvändigt för läkningsprocesser, friskt hår och hud samt viktigt för bildandet av vita och röda blodkroppar.

Vitamin C Stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot förkylningar, influensa, infektioner och cancer, krävs för proteinsyntesen, motverkar för tidigt åldrande, befrämjar hälsa i ben, kollagen vävnad, tänder och gom.

Bioflavonoider Kallas också vitamin C2, behövs för att kroppen ska kunna ta upp och använda vitamin C på rätt sätt, är antiinflammatoriska och antioxidanter.

Vitamin D Förbättrar upptag, transport och användning av kalcium och fosfor, vilket är viktigt för ben- och tandbildning, upprätthåller ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag, viktigt för sköldkörteln och blodets koagulering.

Vitamin E Bevarar cellmembranens integritet, är en viktig antioxidant, upprätthåller prostaglandinsyntesen och förbättrar oxidationen i cellerna.


Vitamin F Essentiella fettsyror som behövs för cellerna och hälsan, bidrar till att hålla cellmembranen smidiga och skapa elektrisk laddning mellan membranets insida och utsida, styr tillväxt, vitalitet och mentalt tillstånd, behövs för en frisk, smidig hud och starka tänder, viktigt för oxidationen i cellerna och nödvändigt för bildandet av hormoner till inflammatoriska processer och bibehållande av normalt blodtryck.

Vitamin H Ämnet biotin som behövs vid nybildning och oxidation av fettsyror samt vid nedbrytningen av aminosyror. En frisk tarmflora producerar tillräckligt för att täcka vårt behov


Vitamin K Nödvändigt för blodets koagulering och förhindrar blödningar, är stärkande för levern och blodkärlens väggar, viktigt för en stark benstomme. En frisk tarmflora tillverkar vitamin K. 


 Att ta Omega-3 från växtriket är inte samma sak som från fiskar, varken linfrö eller chiafrön. Anledningen är att de innehåller en annan fettsyra, ALA och inte EPA och DHA som har de största hälsoeffekterna. Kroppen kan omvandla ALA till de andra fettsyrorna, men är väldigt ineffektivt(ca 3-15%).

Jag och min familj tar en balansolja som innehåller EPA, DHA och D-Vitamin. Har även olivolja som antioxidant vilket säkerställer att det inte härsknar i kroppen, utan följer med ut till cellerna. Vissa antioxidanter, typ e-vitamin, fungerar bra i flaskan eller kapslar men i kroppen så klarar det inte av att hålla omega-3 stabilt.
Var väldigt intressant att man kunde testa sig också och se före och efter resultat.


Många människor funderar över varför dom aldrig får vara friska, dom känner sig drabbade och blir tyvärr ofta bittra.
Som min tidigare psykolog sa "samma handling, samma utgång".
Vår kropp kan inte fungera utan rätt verktyg, precis som vår bil omöjligt kan gå utan bränsle och dessutom med fel resurser så krachar motorn.
Vi har ett ansvar över vår egen kropp. Det är lättare att förebygga än att reparera även om det faktiskt oftast går att reparera. Med förebygga och reparera så menar jag förstås med rätt byggstenar(näring m.m) inte medicin då medicin endast dämpar symptom men reparerar inte och bryter ist ner kroppen.
Många upplever en total ovilja att förändra sitt liv och det är fullt förståeligt, jag var lika en gång. När jag började med cellnäring så byggdes min kropp och ork upp och jag började successivt förändra mitt liv åt det bättre. Som sagt utan bränsle går det inte framåt.
Jag har under de senaste fyra åren fått ta del av fantastiska resultat tackvare näring och jag har mött fantastiska varma, drivna och kärleksfulla människor som väljer att bygga upp sitt liv på att hjälpa andra Smiley heart
När man väl fått insikt om hur vi faktiskt kan självläka, när man fått insikt i vad våra kroppar faktiskt behöver, att det ÄR viktigt VAD vi stoppar i oss då brinner man av vilja att hjälpa och en STOR vilja att förmedla så att andra får må lika bra.
Kärlek till alla där ute. Ta hand om er Smiley heart

5. Margarin
Margarin utvecklades från början som ett billigt alternativ till smör och tillverkas ofta med oljor som är känsliga för värme, och kan då oxidera och bilda skadliga ämnen. Man använder också olika kemikalier under framställningen där rester kan finnas kvar i margarinet. En ny studie visar att personer som äter mycket omega-6 fett, exempelvis från margarin, oftare får den inflammatoriska tarmsjukdomen ulcerös kolit. Den kan ge diarré, magsmärtor, blödning från tarmen, och i värsta fall måste tarmen opereras bort.
Alternativ: Använd riktigt smör, kokosfett, olivolja eller ghee.
. Sötade frukostflingor
En av de sämsta frukostarna man kan äta då de innehåller socker, processat majs och väldigt lite näring. Man kanske får snabb energi men man blir lika snabbt trött och får svårt med koncentrationen. Socker är också inflammatoriskt och kan störa bakteriefloran i tarmarna och göder fel slags bakterier. Det i sin tur kan förklara varför tarminflammationer har blivit så vanligt. Det kan också skapa magknip, svullnad och gaser.
Alternativ: Gör egna, eller köp, nyttig müsli. Ägg, gröt, frukt, avokado, nötter och bananpannkakor är också bra alternativ.

8. Lök
Många har märkt att bönor gör dem svullna och gasiga, men vet inte att både lök och vitlök kan göra samma sak. Anledningen är att de innehåller oligosackarider, som är sammansatta sockerarter, vilket jäser i tarmen och påverkar känsliga magar.