en frisk tarmflora producrar en rad viktiga närings ämnen, K H vit signalsubstanser

Vi bär på 1 kilo bakterier i våra tarmar, vilka till antalet är tio gånger fler än kroppens egna celler. Äckligt tycker kanske somliga men faktum är att bakterierna är livsnödvändiga.

I en frisk tarm lever bakterierna i fredligt samförstånd med kroppen. De livnär sig bland annat på de fibrer som vi får i oss med maten och omvandlar dessa till nyttiga substanser som vi annars inte skulle kunna tillgodogöra oss. Dessutom är bakteriernas närvaro viktig för att stimulera kroppens immunförsvar.

Tarmen är kroppens största immunologiska organ, tätt följt av huden och lungorna, de tre organ som utsätts för ständig kontakt med omvärlden. Hälften av de celler som har med immunförsvaret att göra finns i tarmen.

Varje art har sin bestämda funktion

Tarmens bakterieflora består av hundratals olika arter, både av ”snälla” och ”onda”, dvs. sjukdomsalstrande, bakterier. Och alla behövs.

Tarmfloran är som en regnskog, ett oerhört komplext system där arterna lever i en finstämd balans och varje art har sin bestämda funktion. På så sätt hålls de onda bakterierna på en lagom nivå. Om någon art börjar dominerar uppstår obalans och då mår inte kroppen bra, säger Bengt Jeppsson, överläkare och professor i kirurgi vid Skånes universitetssjukhus och Lunds universitet.

Antibiotika förstör balansen

Antibiotika är den främsta orsaken till att det uppstår obalans i tarmens ekosystem. Efter en antibiotikakur tar det ungefär ett halvår innan bakteriefloran är helt återställd. Men även ändrade matvanor, stress, sjukdom eller skador kan vara orsaken till en rubbad bakterieflora.

Vi kan återställa bakteriefloran genom att tillföra nyttiga bakterier med maten. Att äta mycket fibrer är också bra eftersom dessa fungerar som mat för bakterierna och bidrar till en mer varierad, komplex tarmflora.

– Det finns studier som visar att det räcker att tillföra en enda sorts bakterie, så som det brukar finnas i olika juicer eller yoghurtar, för att den sedan ska stimulera andra goda bakterier i magen att föröka sig och därmed bidra till ökad komplexitet.

Förbättra hälsan hos äldre

Bengt Jeppsson har under många år forskat kring hur snälla bakterier i tarmen kan bidra till vår hälsa. I ett nystartat projekt ska man studera hur nyttiga bakterier i kombination med olika bär och frukter ska kunna bidra till att dämpa inflammationer och minska infektionsrisken hos äldre (Se artikeln Bakteriecocktail för äldre).

Det finns studier som har visat att djupt deprimerade personer har en annan bakterieflora än icke deprimerade. Däremot är det än så länge oklart om den avvikande bakteriefloran är orsak eller en effekt av depressionen.

Tarmfloran varierar vid olika sjukdomar

– Nu har vi projekt på gång där vi försöker kartlägga den genetiska uppsättningen hos bakteriefloran hos personer med den inflammatoriska sjukdomen reumatoid artrit och framöver ska vi även studera tarmfloran vid cancer och i samband med depressioner.

Fetma är ett annat tillstånd där man i studier sett en avvikande bakterieflora. I djurförsök med naturligt överviktiga djur har man sett att om man överför tarmbakterier från överviktiga djur till normalviktiga djur så blir även dessa överviktiga.

I motsats till tarmsköljning

Faeceslavemang, dvs. lavemang på uppslammad avföring från någon frisk person, är en gammal men effektiv metod som fortfarande tillämpas, oftast på personer med diffusa mag-tarmbesvär där inget annat har hjälpt.

– Många blir omedelbart mycket bättre, jag har själv provat det på några patienter. Det är dock en metod som det inte pratas så mycket om, dels för att det anses som pinsamt, dels för att det är bökigt att genomföra och att det finns en uppenbar infektionsrisk. Därför är det viktigt att donatorn är en frisk anhörig, någon som patienten lever nära med.

Tarmsköljningar är däremot inget som Bengt Jeppsson rekommenderar.

– Det tror jag är fel koncept. Då sköljer man ju ut både de bra och de dåliga bakterierna. Det är bättre att tillföra nyttiga bakterier för att återställa balansen, avslutar Bengt Jeppson.



Antibiotika är oerhört användbart när man behöver döda farliga mikroorganismer, men tyvärr kan det även utplåna den normala tarmfloran. Därför är det viktigt att fylla på med nyttiga bakterier efter en penicillinkur.

Jag åkte på en svår bihåleinflammation i början av året och blev då tvungen att äta en penicillinkur, som tur var ordinerades jag antibiotika med smalt spektrum vilket innebär att det enbart verkar mot den typ av bakterie som man misstänker orsakar infektionen. Jag märkte inte av att min mage påverkades av kuren men jag ville ändå göra allt jag kunde för att se till att tarmfloran återställdes så fort som möjligt då immunförsvaret är bundet till den. Det pratas mycket om tarmfloran nu upplever åtminstone jag den verkar ha betydelse för allt möjligt från ämnesomsättning till psykisk hälsa. Väldigt spännande! Som jag har uppfattat det hela kan man påverka den på följande sätt genom kosten.

Probiotika
Nyttiga bakterier finns bland annat fermenterade (mjölksyrade) grönsaker, ost och filmjölk eller yoghurt. Det finns också gott om berikade livsmedel på marknaden och tillskott, jag valde att köpa probiotika i tablettform från Thorne Research från iHerb.

Prebiotika
De nyttiga bakterierna behöver ”mat”, det är här prebiotika kommer in i bilden. För att de goda bakterierna ska trivas i tarmen är det viktigt att äta en fiberrik kost med mycket grönsaker. Livsmedel som är kända för att vara extra prebiotiska är till exempel: sparris, kronärtskocka, baljväxter, lök, banan och honung.
Tarmfloran har koppling till nästan alla sjukdomar och problem.

HERREGUD vad vi längtar efter Stigs synbiotika. Det lilla parti av snälla bakterier och magiska fibrer som vi fick när vi hälsade på honom i London förra året är slut sedan länge, och i fredags blev cravingen extra stor när TV4 Nyhetsmorgon gästades av Fredrik Paulún som berättade att tarmbakterier har större koppling till hälsa än vad man tidigare förstått. Eller för att citera Paulún: ”Det är nästan så att man undrar om det kan vara sant när man började läsa om det här… Nästan alla typer av sjukdom och problem har någon slags koppling till tarmfloran.”

Det här är ju så klart inga nyheter för oss, men vi kan ändå inte låta bli att bli lite upprymda. Äntligen känns det som att världen på allvar börjat fatta vikten av att ta hand om de goda bakterierna i våra kroppar. Paulún berättade t ex att när han läste näringslära för 20 år sedan så konstaterade man att det finns bakterier i kroppen men att de inte hade någon som helst betydelse för hur vi mådde. I dag vet vi ju att de styr nästan allt.

Enligt Paulún förbättras följande saker om man tar hand om sin tarmflora:

* Immunförsvaret. Det stärks och vi blir inte sjuka lika lätt. Paulus tog som ett exempel att vi inte drabbas av cancer i samma utsträckning om vi har ett starkt immunförsvar.

* Allergier. En tarmflora som mår bra motverkar allergier.

* Vikten. Det finns bakterier som äter upp en del av näringen vilket gör att våra fettceller inte göds lika mycket. På samma sätt som det finns bakterier som gör oss feta.

* Diabetes typ 2. Vår nya folksjukdom. Bara i Sverige lider 400.000 av diabetes typ 2 och nästan 20% av alla vuxna lider av metabolt syndrom (dvs har förstadie till diabetes typ 2).

* Psyket. Forskning visar att människor som lider av ångest och depression har en dålig tarmflora och studier visar att en dålig tarmflora gör att vi mår psykiskt sämre.

Det här tycker Paulún att du ska äta om du vill mata dina snälla bakterier:

* Fibrer (prebiotika) i form av grönsaker, frukt, bär och nötter som gör att de goda bakterierna förökar sig.

* Antioxidanter, speciellt polyfenoler som finns i kryddor, blåbär och rödvin, är fantastiskt bränsle till de goda tarmbakterierna.

* Syrade grönsaker. Syrade grönsaker innehåller snälla bakterier.

Och det här avråder Paulún från att äta:

* Antibiotika. Ät bara antibiotika om det är absolut nödvändigt. Antibiotika dödar nämligen all god flora som gör att immunförsvaret försvagas och att du har lättare att bli sjuk igen och igen.

* Raffinerat socker. Sockret göder en bakteriestam som är ond och gör oss sjuka. Desto starkare den onda bakteriestammen blir desto större blir ditt sug efter socker. Den onda stammen kräver socker för sin överlevnad och härigenom skapas ett starkt sockerberoende. Bakterien skriker ”ät mer socker”.

* Tillsatser. Tillsatser i mat har som syfte att öka hållbarheten vilket de gör bland annat genom att döda bakterier. Det gör ju att de fungerar på samma sätt i vår mage dvs tarmfloran försvagas.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2218762-vagen-till-hjarnan-gar-via-magen

http://www.vetenskaphalsa.se/den-friska-tarmfloran-ar-som-en-regnskog-i-balans/

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2828372-bakterierna-i-tarmen-styr-ditt-liv

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2695164--tarmen-slapper-inte-in-vem-som-helst-

http://www.svd.se/tarmen-styr-oss-mer-an-vi-tror

 

POLLEN allergi
http://www.halsasomlivsstil.com/2014/04/ar-pollen-det-verkliga-problemet/

http://www.gaudeamus.se/2013/04/allergier-borjar-i-magen/

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-okar-allergier-for-lite-bakterier-i-kroppen


http://foodpharmacy.se/2015/05/gifterfrantarmen/

Inflammatoriska livsmedel 
Acne

http://foodpharmacy.se/2016/01/maria-berglund-ranten-sambandet-mellan-akne-och-tarmen/

http://martinajohansson.se/inflammatoriska-livsmedel/

http://eatlocalgrown.com/article/14696-leaky-gut-chronic-inflammation.html


Dags att bli friskare? FitLine morgondrink innehåller den jätteviktiga goda tarmbakterie som nu finns hos endast 10-20 % av befolkningen.
 Denna bakterie är en naturlig kolonisatör i människor och bra för vår tandhälsa, matsmältning, för att motverka allergi, bra för immunförsvar och håller oss basiska. Hör av dig till mig om du vill ha hjälp med att stärka det vikigaste vi har för hälsan: Immunförsvaret.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/karin-bojs-vi-bar-en-arvsynd-i-vara-tarmar/






Nördar in mig på tarmar igen. Vi är påväg nånstans med forskningen men visst är ändå dagens situation skrämmande?... Den psykiska ohälsan ökar, särskilt bland unga. Pressen ökar, men det är inte hela sanningen (egen åsikt). Allergier ökar, människor är allt mer stressade och sjuka. Varför? Näringsbrist, det säger WHO till och med. Vi ärver tarmflora och vi stärker eller förstör med det vi stoppar i oss. Titta på listan i artikeln. Vad som påverkas av tarmfloran. Kunskap ger oss förståelse och möjlighet att förändra.