optimal Näring - för optimal hälsa

Vi behöver näring för att må bra. Näring, syre och vatten - i tillräcklig mängd och i bra kvalitet. Som vi äter, stressar och lever idag förbrukar vi mer näringsämnen än vi får i oss. Bristsymptom som trötthet, utbrändhet och lågt immunförsvar tillhör de vanligaste och drabbar allt för många.

Listan över de varningssignaler kroppen ger oss kan göras lång  (se exempel längre ner)

I dagens samhälle där allt fler stressar och äter allt mer näringsfattig snabbmat, hel- och halvfabrikat så lever folk i allt större utsträckning med ohälsa och näringsbrister. Stress påverkar näringsupptaget negativt. När vi är under stress prioriterar kroppen ner matsmältningen. Det är inte viktigt när kroppen tror att "du måste fly". Smälta maten kan vi göra i vilan, återhämtningen, som vi ska vara i större delen av dygnet. Idag är vi under någon form av stress mest hela tiden. Hur funkar matsmältningen då? Hur mycket näring når våra celler, som såväl behöver den för att skapa liv och energi? När cellerna inte får tillräckligt, sjunker vår energi och vi urlakas på viktiga vitaminer och framförallt mineraler. Vitamin- och mineralbrist kan dessutom göra oss mindre stresståliga. Hårt tränande, äldre och personer som röker eller intar läkemedel är grupper utöver de som stressar och äter dåligt som har lättare att utveckla näringsbrister. Detta gör att näringsbristerna även kan drabba personer som äter en varierad kost med frukt och grönsaker.  Barn äter ofta väldigt ensidigt och mycket kolhydrater. Det gör att visst växer de, men de har ofta näringsbrister som visar sig på många sätt. Koncentrationssvårigheter, växtvärk, hyperaktivitet, eksem, ont i magen, oro, sockertoppar och sockerdippar.  

Det är dags att vi börjar förstå att det vi stoppar in i munnen påverkar hur vi mår.  Det innehåller ofta bara energi, inte så mycket näring och ämnen som stabiliserar, bygger upp och reparerar din kropp. Titta på filmen "Syra-basbalansen". Maten innehåller ofta konstgjorda ämnen och tillsatser som kroppen inte känner igen som bränsle. Det är ungefär som om du slänger in en massa grekiska ord i en svensk text. Det kommer in en massa fel information. Hur tolkar du det?  Kroppen vet inte och lagrar in det i leder och fettvävnader. Det fattas avgörande ämnen i vår mat och därmed i våra kroppar idag.  Det blir som en annons utan avsändare. Det blir på sikt obalanser, värk, övervikt, metabolt krångel och diverse sjukdomar. Den maten vi baserar vår kost på är rekommenderat till 45-60% av kalorierna bör komma från kolhydrater, kolhydrater som bryts ner till glukos, och skickar ditt blodsocker upp och ner.  

"Du är vad du äter" med Anna Skipper var en gång mitt favoritprogram. Idag skulle jag justera till "Du är vad du tar upp". Det väsentliga är hur mycket som faktiskt når hela vägen in i cellerna. Dit näringen ska. Det är här energin produceras och hur mycket energi du får, beror på hur mycket näring, syre och vatten de små energifabrikerna, mitokondrierna får att jobba med.

Vägen från munnen till cellerna är rätt lång. Maten bryts ner steg för steg, mun, magsäck, tolvfingertarm, galla, bukspott, tunntarm, tjocktarm. Upp till 24 timmar kan det ta. Och  allt är beroende av i vilket skick tarmen är. Är den hel och ren eller är den inflammerad och trasig? Jo, faktum är att våra tarmar idag är i rätt dåligt skick. Du kanske inte ens är medveten om det, du kanske inte har ont i magen. Din kropp har valt någon annan varningssignal, du kanske har eksem elle Har du en obalans i tarmfloran eller en tarmsjukdom har din kropp ännu svårare att ta upp näring. En tunntarm är ca 250 kvm i utslätat skick. Med Celiaki, Crohns eller Ulcerös Kolit kan du ha en upptagningsytan som inte är mer än några kvadratmeter. I det perspektivet kan man förstå att det inte blir så mycket energi.  


Kroppen kan signalera på alla möjliga sätt att den behöver mer näring, syre och vatten att jobba med.Linus Pauling, Nobelpristagare i kemi 1954, hävdar att alla sjukdomar härstammar från näringsbrist. Om man inte bryr sig om de varningssignaler som kroppen ger oss,  så utvecklas de till krämpor och sedan sjukdomar. 

Vad kan man då göra åt sina krämpor? Att sätta på ett plåster eller ta mediciner? Att undvika skadlig mat? Att välja så näringstät kost som möjligt? Ja, det två sista är de som kan ge bestående positiva resultat. Som faktiskt ger kroppen rätt förutsättning att klara av att hålla energi, balans och självläkning. Sedan kan man givetvis också behöva se över sin situation mer generellt. Trivs jag med livet? Trivs jag på jobbet? Kan jag göra något för att minska stressen i mitt liv?  Kan jag ändra något i mitt sovrum så jag kan sova bättre? Kan jag välja att förhålla mig till mina "problem" så de kanske kan blir möjligheter istället?  

Krämpor och sjukdomar är kroniska så länge man inte går till grundorsaken.
Kroniska, så länge man bara behandlar symtomet. Har man fått en sjukdom som är kronisk, så kan man ändå göra förändringar som kan göra livet mycket trevligare.

Varför är det läckra bilder
på chokladpraliner?
Är inte detta en tråkig nyttig sida?  
Choklad faktiskt nyttigt! Om den är mörk med hög kakaohalt vill säga. 
Kakao innehåller mycket bra antioxidanter, flavonoider och vitaminer.
Flavonoider har en bra verkan på blodfetter, sänker det dåliga (LDL) kolesterolet och blodtrycket.
Det är också bra för hjärta och kärl.

Däremot innehåller många chokladsorter mycket socker. Och socker orsakar blodsockersvängningar, ökar risken för insulinresistens och övervikt. Det innebär förstås att man ska äta choklad med måtta! En ruta eller två.
Ju högre halt kakao, desto nyttigare är den, så välj
 från 70% och uppåt.