Vitaminer och mineraler samverkar och slår ut varandras funktioner. Att ge kroppen rätt näring, tillräcklig och proportionerlig mängd och bra kvalitet är svårt idag. Men det går absolut! Rätt mat in, fel mat bort och komplettera med ett näringtillskott i en form som kroppen KAN ta upp, så ger du din kropp en riktigt bra förutsättning att jobba som den ska.

Bra att veta är att fibrer hindrar upptaget av mineraler. Så äter du mycket fullkorn så har du sannolikt sämre nivåer av mineraler i din kropp.


Vill du har hjälp med att välja ut det Du behöver, kontakta oss

Magnesium
Magnesium förbrukas vid stress och vid träning. Mineralet har en lugnande inverkan på kroppen och verkar kramplösande, är antiinflammatoriskt och hjälper till att reglera kroppens pH-värde. Brist kan leda till migrän, muskelkramp och sömnsvårigheter. Dålig aptit, irritation, stress- och ljudkänslig, allmän svaghet, kroniskt trötthetssymtom, PMS, vaknar tidigt på morgonen, alla slags kramper, ansiktsryckningar och stelhet, nervproblem, förvirring, personlighetsförändringar. Begär efter choklad vanligt vid magnesiumbrist.

Kalcium
Kalcium är viktigt för skelettet och behövs för tillverkningen av ATP som är kroppens energiknippe. Kalciumbrist kan leda till ökad risk för benbrott, försämrad blodkoagulation, karies och sköra naglar.

Zink
Zink är nödvändigt för immunförsvaret och sårläkning och är även en viktig beståndsdel i mannens sädesvätska. Bristsymptom kan vara akne, eksem, nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, impotens och nedsatt smak- och luktsinne. Dålig aptit, sämre hudläkning, illaluktande kroppslukt, vit beläggning på tungan, hudförändringar (akne, eksem, bölder, hudsprickor, vita fläckar på naglarna, sträckmärken och bristningar efter förlossning). Zink lagras främst i ögonen och låga zinkvärden kan medföra syn förändringar och svårt att skilja på blåa och gröna nyanser. Begär efter salt och kolhydrater vanligt vid zinkbrist.

Järn
trötthet, energibrist, blodsockerstörningar, nedsatt mental funktion, blek hy, andfådd, dimmig syn, huvudvärk, nervositet, sömnlöshet, myrkrypningar i benen, tarmproblem. Sug efter salt vanligt vid järnbrist.
Kalcium: muskelkramp, svårt att somna in, sköra naglar och hud/hårproblem, blödande tandkött, karies, nervositet, ryckningar i ögonlocken, domningar och stickningar i armar och ben, allergier.

Krom
(utarmas av sockerkonsumtion) hämmar proteinsyntesen samt omsättningen av socker och fett. Är involverat i diabetes, lågt blodsocker, åderförfettning, nervösa besvär, förvirring, ögonproblem som grumlig hornhinna. Brist ger sug efter socker.

Vill du har hjälp med att välja ut det Du behöver, kontakta oss