Vitaminer och mineraler samverkar och slår ut varandras funktioner. Att ge kroppen rätt näring, tillräcklig och proportionerlig mängd och bra kvalitet är svårt idag. Men det går absolut! Rätt mat in, fel mat ut och komplettera med ett förstklassigt näringtillskott så ger du din kropp en riktigt bra förutsättning att jobba som den ska.

Vitamin C
Vitaminet är även en viktig del i immunförsvaret och sårläkning. Brist kan leda till nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, dåligt järnupptag, försämrad sårläkning och blödningar i tandkött.

Vitamin D
Kroppen kan bara tillverka D-vitamin när vi är ute i en sol som står högre än 45° vinkel, vilket i Sverige bara sker under sommaren. Vi nordbor är därmed extra utsatta för risken att utveckla D-vitaminbrist. Det finns vetenskapligt stöd för att D-vitamin, som egentligen är ett hormon, har stor betydelse för immunförsvaret och därmed hormonbalanser i kroppen. D-vitamin är även nödvändigt vid upptag av mineraler, främst kalcium samt för att motverka depressioner. Symptom vid brist kan vara nedsatt immunförsvar, trötthet, depression och skört skelett.
Solkrämer hindrar upptaget av D-vitamin. Läs mer längre ner. Läs mer om Solen

Vitamin E
Vitamin E förbättrar syresättningen vilket gör dig uthålligare. Det verkar antiinflammatoriskt och kramplösande samt minskar trötthet. Det kan minska ärrbildning och förbättrar sårläkning. Hudproblem, inflammation, åderbråck och benkramp kan vara symptom som uppträder vid brist.

B-vitaminerna
B-vitaminer är vattenlösliga och måste tillföras varje dag.   De har allra bäst effekt när de jobbar tillsammans, alltså när kroppen får hela komplexet. Alla B-vitaminer behövs för att bibehålla energi, god vitalitet samt för friska tänder, ben, hår, hud och naglar.
B-komplexet kallas för stressvitaminerna samt hudvitaminerna. Tillskott av B-komplex samt C-vitamin, kalcium, magnesium och zink hjälper vid stresshantering samt bidrar till mental hälsa och koncentrationsförmågan.
Stress förbrukar B-vitaminer väldigt snabbt.  Tillräckligt med B-vitamin kan dock öka motståndskraften mot stress. Brist kan ge trötthet,  irritation, depression, sömnlöshet, dålig koncentrationsförmåga och minne samt hudproblem som akne och håravfall.

B1 (Tiamin) Tillväxt, kolhydratmetabolismen, nervsystemet, flytande
B2 (Riboflavin) Tillväxt, förökning, syreupptagningsförmåga, syn, hud, hår, slemhinnor
B3 (Niacin)  Tillväxt, fettförbränning, ökar blod till hjärnan, hud,hå, slemhinnor, kontrollerar blodfettsprofil, kolesterol och triglycerider. Nyckelkomponenter för ATP, dvs energibildningen
B5 (Pantotensyra) En del av A-coenzym, alla metaboliska processer i celler, naglar
B6 (Pyrodoxin) Protein ämnesomsättning, vätskebalans i lederna, urin / avföring, normala homocysteinnivåer (homocystein är riskfaktor för hjärtkärlsjukdom) 
B7 (Biotin) Samordnare viktigt för binjurarna och sköldkörteln. Reglerar sebum i hårroten som bidrar till minskning av hårförlust och stimulerar hårets återväxt. 
B9 (Folsyra) Lever, körtlar och blod funktion. RNA och DNA.  God hjärtkärlhälsa,  kognitiv förmåga. B9+andra vitaminer, mineraler och Omega3 är nödvändlig för fostrets neuralrörsutveckling, undvika ryggmärksbråck.
B12 (Kobalamin) nervsystemet, myelin, reningsprocesser, syre B12 reglerar kolhydrater, protein och fett metabolism i kroppen. B12 är nödvändigt för normal celldelning samt för neuralrörs utveckling och tidig celldelning i den tidiga graviditeten. Vitamin B12 är nödvändig för normal bildning av röda blodkroppar. Magsäcken producerar samtidigt en faktor som kallas Intrinsic Factor (IF). Man behöver inte bara tillräckligt med saltsyra i magsäcken utan även en välfungerande bukspottkörtel för att kunna ta upp vitamin B12. Tidiga tecken på B12-brist kan vara ovanlig trötthet, nedsatt aptit, upphörande av menstruation, kittlande känsla i händer och fötter, mild depression, feber, ofta förekommande övre luftvägsinfektioner, besvär med slemhinnorna, tungsveda, öronsus, blödningar i tandköttet eller sprickor i mungiporna.

​Vill du har hjälp med att välja ut det Du behöver, kontakta oss